Podsumowanie
Przechowywanie, dozowanie
Kontrola zanieczyszczeń
Diagnostyka oleju
Pobieranie próbek oleju
Szkolenie
Rejestracja
Jedna wykwalifikowana osoba lub grupa odpowiada za wykonywanie zadań związanych ze smarowaniem. Te osoby są szkolone raz w roku przez podmiot zewnętrzny.
Jedna wykwalifikowana osoba lub grupa odpowiada za wykonywanie zadań związanych ze smarowaniem.
Nie ma wyznaczonego niezależnego eksperta ds. smarowania, wyznaczony pracownik wykonuje zadania związane ze smarowaniem równolegle z innymi czynnościami.
Operatorzy (np. operatorzy maszyn) wykonują zadania związane ze smarowaniem i konserwacją zgodnie z ugruntowanymi praktykami.
Zewnętrzny usługodawca wykonuje zadania związane ze smarowaniem.
Prosimy zaznaczyć stwierdzenie najlepiej opisujące Twoją firmę.
Korzystamy ze środków smarnych zalecanych do danej maszyny w jej instrukcji obsługi.
Stosujemy środki smarne zalecane przez naszych dostawców.
Wyznaczony pracownik odpowiedzialny za smarowanie, przy wsparciu dostawców środków smarnych, określa optymalne zestawy kryteriów zgodnie z wymogami producentów. Taki pracownik w miarę możliwości zapewni standaryzację stosowanych środków smarnych i zadba o bieżącą aktualizację bazy danych.
Naszym głównym kryterium jest cena środków smarnych, kupujemy najtańsze środki smarne.
Stosujemy środki smarne, które należą do tej samej kategorii lepkości każdego typu oleju (olej przekładniowy, hydrauliczny, silnikowy itp.).
Utrzymujemy aktualne tabele z wykazem środków smarnych, które należy stosować do każdej maszyny. Środki smarne są ujęte w codziennych instrukcjach dotyczących smarowania i do każdej maszyny stosujemy również etykiety z kodami kolorowymi.
Typ środka smarnego, który należy zastosować (np. ISO VG 32) zostaje namalowany na maszynach o krytycznym znaczeniu.
Punkt smarowania każdej maszyny jest oznaczony etykietą kodowaną kolorem, która jasno wskazuję nazwę i klasę lepkości odpowiednich środków smarnych.
Ekspert wykonujący zadania związane ze smarowaniem wie, który olej należy zastosować do danej maszyny.
W zakładzie mamy na ścianie tablicę, na której są wymienione wszystkie maszyny i stosowane do nich środki smarne.
Nie ma odpowiedniej najlepszej praktyki.
Wybór środków smarnych do maszyn o krytycznym znaczeniu jest podstawowym kryterium, te środki smarne są również stosowane do innych maszyn.
Określamy minimalne wymagania techniczne dla każdego typu środka smarnego na podstawie lepkości, parametrów użytkowych i wymogów producenta.
Korzystając z pomocy ekspertów naszych dostawców środków smarnych według każdego typu środka smarnego, określamy optymalne poziomy wymagań na podstawie analiz lepkości, poziomów parametrów użytkowych, wymogów producentów i kosztów utrzymania.
Stosujemy tylko środki smarne o najwyższych poziomach parametrów użytkowych.
Nasz specjalista ds. zamówień zaprasza kilka firm zajmujących się dystrybucją środków smarnych do składania ofert i wybiera najtańszego dostawcę.
Oprócz cen środków smarnych, warunków płatności i dostaw uwzględniamy również inne kluczowe kryteria: usługi w zakresie środków smarnych na miejscu wspierające niezawodność maszyn, diagnostyka oleju mająca na celu sprawdzenie statusu maszyn i oleju smarnego oraz dostępność specjalistycznych konsultacji i szkoleń.
Pracownicy zajmujący się konserwacją przygotowują listę środków smarnych potrzebnych w ich obszarze roboczym i wysyłają je do działu zamówień, który przygotowuje zapytania ofertowe. Wybieramy najlepszego oferenta na podstawie aspektów finansowych i technicznych.
Wybieramy środki smarne na podstawie cen, warunków płatności i dostawach.
Nie ma jednego wybranego dostawcy, współpracujemy z kilkoma dostawcami środków smarnych ponieważ instrukcje obsługi maszyn proponują produkty oferowane przez różnych producentów.
Środki smarne są przechowywane na zewnątrz w oryginalnych beczkach i pojemnikach narażonych na działanie czynników atmosferycznych.
Środki smarne są przechowywane wewnątrz pomieszczeń w oryginalnych beczkach i pojemnikach lub na zewnątrz w chronionym miejscu.
Środki smarne są przechowywane w ogrzewanym magazynie środków smarnych w systemie przechowywania kodowanym kolorami i wyposażonym w tace ociekowe i pompy z odpowiednimi filtrami powietrza i oleju.
Środki smarne są przechowywane w obszarze produkcji w oryginalnych beczkach i pojemnikach na tacach ociekowych, wyposażonych w pompy z odpowiednimi filtrami powietrza i oleju.
Środki smarne są przechowywane w obszarze produkcji w oryginalnych beczkach i pojemnikach.
Oleje smarowe i smary plastyczne w 20-litrowych lub mniejszych opakowaniach są przechowywane w magazynach środków smarnych w szafach przeznaczonych do tego celu.
Smary plastyczne są przechowywane na otwartych półkach w oryginalnych opakowaniach fabrycznych, podczas gdy pojemniki metalowe są przechowywane na podłodze.
Nie stosujemy środków smarnych w małych opakowaniach.
Nasz ekspert ds. smarowania dysponuje wózkiem ręcznym, który służy do przechowywania małych opakowań olejów i smarów.
Mamy specjalny wózek ręczny z zamykanymi na klucz szafkami w obszarze produkcyjnym, w którym można przechowywać 20-litrowe pojemniki z olejem i tuby ze smarem.
Korzystamy z wiadra z lejkiem do nalewania oleju przez wlot lub port smarowania.
Punkty smarowania naszych maszyn są wyposażone w szybkozłącza. Zbiornik z olejem napełnia się z beczek transportowanych do maszyny na wózku ręcznym za pomocą pompowania lub pompowania pneumatycznego przy bezpośrednim połączeniu i bez filtrowania.
Maszyny i zbiorniki do dozowania oleju są wyposażone w szybkozłącza i oznaczone odpowiednimi kolorami. Olej nalewa się w systemie zamknięty ze specjalnego wózka ręcznego wyposażonego w filtry powietrza i oleju bez otwierania maszyny lub zbiornika dozowania oleju. Precyzyjne napełnianie można uzyskać dzięki zastosowaniu dyszy z przepływomierzem masowym. W przypadku mniejszych ilości oleju korzystamy z zamkniętych pojemników.
Olej nalewa się do maszyn bezpośrednio z oryginalnego jednorazowego pojemnika o pojemności 10 lub 20 litrów przez wlew do napełniania przy wykorzystaniu lejka.
Korzystamy z zamkniętych pojemników do nalewania oleju przez wlew, oznaczonych kolorami (etykiety)
Korzystamy z ręcznego narzędzia do smarowania i smar jest pompowany, dopóki świeży smar nie pojawi się na uszczelkach.
Środki smarne są wprowadzane w dokładnie określonej ilości z odpowiednią częstotliwością za pomocą ręcznego narzędzia do smarowania wyposażonego w przepływomierz masowy lub za pomocą układu centralnego.
Ponowne smarowanie wykonuje się na podstawie wyników diagnostyki, a ekspert ds. smarowania określa ilości, które należy uzupełnić.
Standardowe ilości i cykle smarowania określa się dla każdego typu maszyny w praktyce smarowania (np. dla maszyn elektrycznych o mocy 35-72 kW 3 smarowania dla każdego łożyska z częstotliwością raz na 3 miesiące).
Częstotliwość uzupełniania i wymagane ilości oleju określa się na podstawie doświadczenie uzyskanego podczas smarowania.
Przepracowany olej jest spuszczany do beczek i pojemników, w których jest następnie przechowywany na terenie zakładu i w magazynie środków smarnych.
Przepracowany olej wlewamy do wyraźnie oznaczonych becze, które przechowujemy w osobnym miejscu do czasu transportu.
Przepracowany olej przenosimy do miejsca tymczasowego przechowywania, a następnie przenosimy go do dwuściennego zbiornika z dobrą wentylacją znajdującego się w pomieszczeniu.
Przepracowany olej przenosimy do miejsca tymczasowego przechowywania, a następnie przenosimy go do dwuściennego zbiornika z dobrą wentylacją znajdującego się na zewnątrz.
Przepracowany olej przenosimy do miejsca tymczasowego przechowywania, a następnie przenosimy go do specjalnych zbiorników na olej, które nie są dwuścienne i nie mają wentylacji.
Nasze maszyny są wyposażone w oryginalne filtry powietrza (instalowane fabrycznie - OEM) i filtry oleju (jeśli dotyczy).
Stosujemy mobilną maszynę filtrującą, która służy do usuwania zanieczyszczeń stałych, kiedy wymagają tego wyniki testów laboratoryjnych lub kontrola wzrokowa.
Nasze maszyny mają odpowiednie porty napełniania i spuszczania oleju (szybkozłącza, odpowietrzniki osuszające). W maszynach o krytycznym znaczeniu stosujemy filtrowanie z obwodem obejściowym. W innych maszynach stosujemy mobilne jednostki filtrujące na podstawie testów laboratoryjnych.
Porty wentylacyjne zamykamy za pomocą śrub.
Każda maszyna jest wyposażona w odpowietrznik osuszający.
Mamy wózek filtrujący w zakładzie (zakupiony kilka lat temu), jednak rzadko z niego korzystamy.
Przygotowaliśmy samodzielnie mobilny wózek filtrujący, korzystając z części dostępnych w zakładzie i wykorzystujemy go do planowego oczyszczania zbiorników z olejem.
Kupiliśmy wózek filtrujący od naszego dostawcy filtrów i korzystamy z niego podczas wymiany oleju, kiedy jest to wymagane na podstawie laboratoryjnych testów próbek oleju lub kontroli wzrokowych.
Mamy mobilne maszyny filtrujące oznaczone odpowiednimi kolorami dla każdego typu oleju (np. olej hydrauliczny, olej sprężarkowy, olej turbinowy, olej przekładniowy itp.). Kryteria wyboru: odpowiednia prędkość przepływu, wydajność filtra i wymagany poziom czystości.
W zakładzie nie ma mobilnej maszyny filtrującej.
Wykonujemy ogólne testy oleju (ppm, zawartość wody, liczba kwasowa itp.) i mamy wózek filtrujący o wydajności 20-50 litrów na minutę służący do oczyszczania oleju znajdującego się w maszynie.
Urządzenia wentylacyjne są wyposażone w odpowietrzniki osuszające, które można wymieniać. Do monitorowania statusu oleju stosujemy odpowiednie testy. Maszyny filtrujące o wysokiej wydajności i separatory są dostępne do zarządzania zanieczyszczeniem oleju w maszynie.
Oczyszczamy olej w maszynie w ramach rutynowego procesu prowadzonego z określoną częstotliwością (np. co 3-12 miesięcy) Usuwamy osady, wodę i inne zanieczyszczenia przez zawór zainstalowany na dnie zbiornika, a następnie uzupełniamy usunięty olej.
Tylko wymieniamy lub uzupełniamy olej.
Mamy jedynie układy smarowania o zawartości oleju poniże 2000 litrów.
Większość przekładni jest wyposażona w zewnętrzne wskaźniki poziomu płynów z oznaczeniami wskazującymi niższe (operacyjne) i wyższe poziomy płynów (podczas bezczynności).
Niektóre przekładnie są wyposażone w zewnętrzne wskaźniki poziomu oleju.
Przekładnie są wyposażone w oryginalne (fabryczne) bagnety poziomu oleju lub zatyczki na poziomie oczu.
W większości przekładni nie ma możliwości sprawdzenia poziomu oleju.
W naszym zakładzie nie ma przekładni.
Olej i filtry wymienia się zgodnie z harmonogramem konserwacji zapobiegawczej maszyn.
Wstępnie zdefiniowaliśmy odstępy czasu pomiędzy wymianami oleju i filtrów dla każdego typu maszyn (np. jeden rok w przypadku oleju hydraulicznego, sześć miesięcy w przypadku oleju przekładniowego, wymiany filtrów zgodnie ze wskazaniami wyświetlacza Dp itp.).
Wymieniamy olej, kiedy jest to potrzebne, np. po naprawach, przebudowie, lub jeśli wydaje się, że jest problem z olejem itp., a filtry wymieniamy, kiedy wyświetlacz Dp wskazuje, że filtr znajduje się w obiegu obejściowym.
Polegamy na wynikach testów oleju prowadzonych na miejscu, które badają zawartość zanieczyszczeń i wody w oleju. Olej i/lub filtry są wymieniane, kiedy testy oleju wskazują problemy.
Decyzje o pracach konserwacyjnych podejmujemy na podstawie diagnostyki oleju. Jeśli wyniki wskazują na obecność zanieczyszczeń podejmujemy wymagane działania interwencyjne (np. filtrowanie z obiegiem obejściowym, odwadnianie, wymiana filtra powietrza i filtra oleju itp.). Wymieniamy olej, tylko jeśli testy oleju wskazują, że jego dalsze oczyszczanie nie jest już możliwe.
Diagnostykę oleju wprowadzamy tylko w niektórych maszynach. Głównie poddajemy analizie maszyny, w których występują problemy.
Diagnostykę oleju prowadzimy w prawie każdej maszynie w przemiennym i rotacyjnym trybie pracy.
Nie stosujemy diagnostyki oleju.
Diagnostykę oleju stosujemy wyłącznie w przypadku maszyn o najbardziej krytycznym znaczeniu.
Prowadzimy diagnostykę oleju w maszynach o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa produkcji, w maszynach o dużej zawartości oleju, maszynach, które powodują problemy i są bardzo wartościowe.
Pobieramy próbki z każdego punktu pobierania próbek co 6 miesięcy.
Pobieramy próbki z każdego punktu pobierania próbek raz w roku.
Nie prowadzimy testów oleju.
Pobieramy próbki z każdego punktu pobierania próbek co 3 miesiące, a raz w miesiącu z systemów o krytycznym znaczeniu.
Do każdego punktu poboru próbek przypisano indywidualny program pobierania próbek, rozpoczynając od pobierania próbek raz w miesiącu do pobierania próbek raz na 6 miesięcy.
Nasi dostawcy środków smarnych okresowo przeprowadzają niezbędne testy.
Kupujemy tę usługę z niezależnego laboratorium zewnętrznego. Stosujemy ten sam pakiet testów dla wszystkich maszyn.
Do każdego typu maszyny (przekładnia, system hydrauliczny, turbina, sprężarka itp.) jest przypisany pakiet testowy mający na celu uzyskanie informacji niezbędnych do zapewnienia bezpieczniejszej pracy.
Prowadzimy wymagane analizy oleju na miejscu.
W odniesieniu do zawartości wody i cząstek stałych przestrzegamy wymogów producenta, zewnętrze laboratorium prowadzące diagnostykę oleju proponuje typowe wartości graniczne dla zużycia i stanu oleju.
W pełni polegamy na laboratorium prowadzącym badania oleju, które zapewnia narzędzia do pobierania próbek, określa alarmowe wartości graniczne i pomaga w interpretacji wyników.
Stosujemy indywidualne wartości graniczne dla każdej maszyny i/lub każdego typu maszyny, jeśli dostępne są wymogi producenta, a jeśli ich nie ma, opierają się one na doświadczeniu. Wysyłamy te alarmowe wartości graniczne do laboratorium prowadzącego badania oleju.
Nasze obecne laboratorium prowadzące badania oleju przekazuje nam jedynie wyniki testów, a my interpretujemy ich raporty.
Została wyznaczona jedna osoba odpowiedzialna za nasz program testów. Wydaje ona opinie dotyczące wyników testów i przygotowuje zamówienia na podstawie wyników testów.
Otrzymujemy również dane z testów w formacie elektronicznym. Wczytujemy te wyniki do komputerowego systemu konserwacji, dzięki czemu inżynierowie odpowiedzialni za konserwację mają do nich dostęp.
Laboratorium prowadzące diagnostykę oleju zapewnia dostęp do bazy danych zawierającej wyniki testów przez internet. W naszej firmie kilka wyznaczonych osób ma prawo dostępu do bazy danych.
Rejestrujemy i zbieramy raporty z testów oraz sprawdzamy maszyny, jeśli występują problemy.
Po zamknięciu systemu celowe wyjmujemy ślimaki wygarniające i spuszczamy olej do butelek na próbki.
Pobieramy próbki z rur odprowadzających i uwalniamy wystarczająco dużo oleju, aby uzyskać próbki odpowiedniej czystości.
Próbki oleju zostają zassane do butelek przez pokrywy otworu załadunkowego lub po wyjęciu filtrów oleju przez otwory wentylacyjne lub przy otworach na bagnet za pomocą pomp próżniowych i plastikowych rurek.
Nie prowadzimy analiz oleju, ani nie pobieramy próbek z systemów pracujących pod ciśnieniem.
Zainstalowaliśmy reprezentatywne punkty pobierania próbek oleju w obudowach przekładni i można do nich podłączyć narzędzia do pobierania próbek. Pobieramy próbki z systemu podczas pracy lub bezpośrednio po wyłączeniu.
Stosujemy rurkę próbkującą i pobieramy próbki oleju z punktów pomiarowych pracującego systemu.
Nie stosujemy diagnostyki oleju i nie pobieramy próbek do systemów pracujących pod ciśnieniem.
Instalujemy punkty pobierania próbek na liniach odwróconego przepływu systemu przed filtrami i do pobierania próbek korzystamy z pompy i bezpośrednio podłączonej rurki. Pobieramy próbki z systemu podczas pracy lub bezpośrednio po wyłączeniu.
Stosujemy próżniowe pompy i rurki próbkujące, a próbki są pobierane ze zbiorników z olejem.
Stosujemy rurki próbkujące i pobieramy próbki bezpośrednio z filtrów oleju.
Nie prowadzimy analiz oleju.
Nie prowadzimy identyfikacji, ale pracownicy pobierający próbki wiedzą, skąd zostały one pobrane.
Każda maszyna jest wyposażona w złącza do pobierania próbek i pracownik pobierający próbki wie, że zostały one zainstalowane w celu pobierania próbek.
Złącza do pobierania próbek są zainstalowane na wszystkich maszynach z odpowiednimi etykietami i na oznaczonych punktach pobierania próbek.
Próbki mogą być pobierane w kilku miejscach na danej maszynie, identyfikujemy maszynę lecz nie punkty poboru próbki.
Praktyczne szkolenie w zakresie technik pobierania próbek jest prowadzone na terenie naszego zakładu.
Nie ma oficjalnego szkolenia w zakresie technik pobierania próbek, gdyż pracownicy bardzo dobrze wiedzą, w jaki sposób należy je prawidłowo pobierać.
Pracownicy uczestniczyli kiedyś w szkoleniu, podczas którego uczono odpowiednich technik pobierania próbek.
Przeprowadziliśmy standaryzację opisów procesów zilustrowanych za pomocą diagramów, które określają metody pobierania próbek dla różnych typów maszyn (np. przekładnie, maszyny hydrauliczne, sprężarki itp.). Organizujemy szkolenia w zakresie technik pobierania próbek.
Laboratorium prowadzące badania przesyła wyłącznie arkusze z danymi dotyczącymi pobierania próbek z identyfikatorami maszyn i datami pobrania próbek.
Laboratorium prowadzące badanie wysyła arkusze danych próbek, które wypełniamy, podając datę pobrania próbkę, długość pracy oleju i maszyny (godziny pracy), typy i nazwy olejów (jeśli wystąpiły zmiany od ostatniego pobrania próbek), daty wymiany filtra oleju i oleju.
Laboratorium prowadzące badanie ma już bazę danych naszych maszyn, więc stosujemy wcześniej przygotowane etykiety i wpisujemy tylko daty pobrania próbek.
Piszemy tylko identyfikatory maszyn na zatyczkach urządzeń do pobierania próbek.
Nie określono specjalnych wymagań.
Serwisantów ds. smarowania wybiera się spośród doświadczonych pracowników. Okresowo uczestniczą oni w specjalistycznych szkoleniach oraz mają bogate praktyczne doświadczenie w zakresie technologii smarowania.
Serwisantów ds. smarowania wybiera się spośród doświadczonych pracowników. Okresowo uczestniczą oni w specjalistycznych szkoleniach, jednak mają niewielkie praktyczne doświadczenie w zakresie technologii smarowania.
Serwisanci ds. smarowania są szkoleni w miejscu pracy i mają wiele lat doświadczenia w technologii smarowania.
Nasi serwisanci ds. smarowania posiadają doskonałą wiedzę techniczną i praktyczne doświadczenie. Zewnętrzni eksperci szkolą ich w zakresie technologii smarowania.
Prowadzimy coroczne szkolenie.
Przynajmniej 3 dni.
2 dni.
1 dzień
Pół dnia
Kwalifikacje dotyczące technologii smarowania nie są wymogami formalnymi, lecz praktyczne doświadczenie w technologii smarowania już tak.
Pracownicy powinni mieć odpowiednie doświadczenie, lecz kwalifikacje w zakresie technologii smarowania nie są wymagane.
Jedynym wymogiem jest podstawowa praktyka w zakresie inżynierii mechanicznej.
Przy udziale w corocznym szkoleniu w zakresie technologii smarowania, nie ma specjalnych wymagań w zakresie wstępnych kwalifikacji.
Opracowaliśmy nasz własny wewnętrzny system szkoleń wewnętrznych, kwalifikacji i certyfikacji dla pracowników wykonujących zadania w zakresie technologii smarowania.
Osoba odpowiedzialna za program badań oleju ma kwalifikacje jako technik oraz wiedzę diagnostyczną i doświadczenie praktyczne.
Osoba odpowiedzialna za program badania oleju jest inżynierem posiadającym aktualną wiedzę w zakresie technologii smarowania i diagnostyki oleju.
Menedżer zakładu lub menedżer ds. konserwacji jest odpowiedzialny za program badania oleju, lecz nie uczestniczył w szkoleniu w zakresie technologii smarowania lub diagnostyki oleju.
Menedżer zakładu lub menedżer ds. konserwacji jest odpowiedzialny za program badania oleju i uczestniczył w szkoleniu w zakresie technologii smarowania lub diagnostyki oleju.
Organizujemy cotygodniowe spotkania, podczas których często omawiamy problemy i zadania w zakresie technologii smarowania.
Grupa organizuje codzienne spotkania, jeśli badania oleju wykazują nieprawidłowości lub poważny stan maszyn.
Organizujemy spotkania, tylko jeśli pojawia się określony problem i tylko z osobą odpowiedzialną za ten problem.
Nigdy
Czy chcesz otworzyć lub zapisać plik ?
Subskrypcja została pomyślnie zakończona.
M_FORM_22_MSG_SEND_SUCCESS_POPUP